tirsdag den 14. august 2012

Macroons som lovet.


Efter flere mislykket forsøg med opskrifter fra bogen cupcakes , popcakes og macroons. Fik jeg et tip af den søde ekspedient om at jeg skulle lave en marengs af varm sirup.

Så jeg fandt denne opskrift på bloggen Anarkistens (ægte) kogebog. besøg bloggen her.

Opskriften er som følgende:
175 gr. Mandelmel
175 gr. Flormelis
175 gr. Sukker
130 gr. Æggehvide, deles i 2 lige store portioner.
0,5 dl. Vand



Bland mandelmel og Flormelis og sigt det, så du er helt fri for klumper.
Vand og sukker koges op til 115 C. Brug termometer eller gør som jeg (var nok heldig men det virkede 2 gange i træk) lad det koge 2 min. det svarede til 115 C.
Når sukkeret begynder at koge, pisker du den ene portion æggehvider stiv. Når sukkerlagen er klar tilsætter du den under piskning i en tynd stråle. Når det er tilsat skal du piske ca. 6-10 min. mere til skålen er lunken og du har en glat elastisk masse.

Bland nu resten af æggehviden i mel blandingen og vend din marengs blanding i, tilsæt her farve pasta
(jeg brugte blå til mine). Du behøves ikke være forsigtig men heller ikke røre det i smadder. Massen skal være ens. Put dejen i en sprøjtepose og sprøjt ens runde macaroons, mine var ca. 3,5 cm i diameter.
Netop færdig bagte macaroons

Lad dem nu stå på køkkenbordet i 45-60 min og få en hinde, mens ovnen varmes op til 155 C.

Når de er kalr bages de ca 13-16 min alt efter størrelse. De skal ikke være for bløde men heller ikke for hårde, de skal give efter ved et let tryk. Det er VIGTIGT de ikke får farve.

Lad dem så køle af på bagepladen og opbevar dem i en lufttæt beholder ved stuetemperatur til de skal fyldes og sættes sammen to og to.

FYLD:
Jeg lavede dette fyld til min.
75 ml. Piskefløde
75 gr. Mascapone eller phillidelphia ost
25 gr. Flormelis
1 spsk. Whittard of Chelsea Chokoladepulver med tiramisu, andet kan også bruges.

Pisk det hele sammen og lad det trække i en sprøjtepose min. 2 timer.

Når macaroonsene er fyldte kan de holde sig på køl 2 dage.

Færdige macaroons på en sommerdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar